Om Reklameartikler

Reklameartikler er langtidsholdbar merkevarebygging.

Reklameartikler brander og skaper relasjoner på en positiv måte. Reklameartikler blir godt mottatt. Det har blitt bevist med markedsundersøkelser, at det er den minst upopulære reklamen, viser en undersøkelse fra Tyskland. Men det er forskjellig, hvor populære reklameartikler er. En undersøkelse fra England viser, at USB-kontakt er den mest populære reklameartikkelen å motta, etter det kommer skriveredskaper, kopper, elektroniske varer og papirprodukter.

Kontaktprisen for kopper og skriveredskaper er lavere enn for en radioreklame. For eksempel er kalendere, USB-kontakter og paraplyer på nivå med radio- og avis reklamer, men lavere enn TV reklamer. Return of investment (ROI) er derfor veldig god på reklameartikler. Det er viktig å tenke gjennom distribusjonen av reklameartikler for å holde nede kostnader og treffe den riktige målgruppen.

Effekten av å gi en gave får man ikke undervurdere. Prøv å tenke på forrige gangen du ga eller fikk en uoppfordret gave!

Konklusjon på undersøkelse om reklameartikler:

  • 66% av alle respondentene sa, at de husket brandingen på reklameartiklene i opptil et år.
  • 79% sa, at det var sannsynlig, at de hadde lyt på å handle med selskapet i fremtiden.
  • 8 av 10 respondenter sa, at reklameartikler øker gjenkjenningen av det gjeldende merkenavnet.
  • Over 75% av respondentene uttrykte, at de beholdt reklameartikkelen i mer enn 12 måneder.
  • Over halvparten av respondentene sa, at deres holdning til merkenavnet/selskapet hadde blitt mer positiv etter å ha mottatt en reklameartikkel.

En reklameartikkel er egentlig en gave med logo trykk. Gaver har blitt brukt i årtusener. Marcel Mauss har formulert tre regler om gaver:

  1. 1. Du må gi gaver. Å gi gaver forsterker den felles relasjonen mellom folk.
  2. 2. Gaver må mottas! Alle steder blir det sett som en fornærmelse å avslå en gave.
  3. 3. Du må gjengjelde en gave. Mottakeren er - inntil gaven har blitt gjengjeldt - i en ”underordnet” posisjon i forhold til giveren.

Kilder:
British Promotional Merchandise Association 25 oktober 2011
Marcel Mauss 1872-1950, fransk sosiolog, kjent for bl.a. analyser om utveksling av gaver